https://www.youtube.com/watch?v=el9cknEVlc0 Norah Jones I´ve Got To See You Again
Hej
En kort hälsning från Solna. Den soligaste av alla vårsolar har visat sig just i Stockholm och Solna i dag. Plötsligt blir allt enklare ... lättare ... bättre. Människor skrattar och så vill vi ha.
En annan sak som vi vill och kommer att ha är NP som äger rum 4 april 8.30.
Välkomna. (alla anmälda)
Må väl. Må glädjen lysa Er.
* En annorlunda inledning med runda bordet och samtalet kring det. Dock KUL. SUPERKUL.
* NP och förbereddelser inför NP
* Tjat ... och tjat igen ... och igen. Sorry om jag tjatar. Men det är viktigt med detta.
Deltagarenkät ...Det är dags för Dig att sätta betyg. Så PLEASE .... just DO IT. Dags för
Hermods deltagarenkät, så jag ber Er alla att Ni besvarar enkätfrågorna.
Enkäten kan göras via länken.
https://response.easyresearch.se/s.aspx?WID=1098688&Pwd=22179991&key=50638,6623281
* Nyhets - sidan. Vecka 13 Vi läser på egen hand och tillsammans.
* Nyhets - sidan. Vecka 13
Öppna länken nedan, lyssna och repetera. PLEASE.
https://www.youtube.com/watch?v=1Q4ETDgLYBU&feature=youtu.be
* Modalitet med adverb.
Kan du använda en satsadverb för att tydligare visa vad Du menar?
T. ex. Du får sitta här ... Du får naturligtvis sitta här.
Jag vill ha jobbet ... Jag vill gärna ha jobbet.
* Sammansättning
Du har skrivit två ord som hör ihop. Skall orden skrivas ihop?
Till ex. substantiv + substantiv = kaffe + kopp = kaffekopp
substantiv + adjektiv = sten + hård = stenhård
substantiv + verb = damm + suga= dammsuga
adjektiv + substantiv = små + sak = småsak
adjektiv + adjektiv = ljus + blå = ljusblå
adjektiv + verb = stor + städa = storstäda
verb + substantiv = skriva + bok = skrivbok
verb + adjektiv = prata + glad = pratglad
verb + verb = köpa + slå = köpslå
En sammansättning kan bestå av flera ord:
T. ex. en bilbarnstol (bil + barn + stol)
en fotbollssemesterresa (fot + boll + s + semester + resa)
* När man minst anar: en ny text
Det hade varit ett hemskt år. Inget hade fungerat och det hade varit jobbigt på alla sätt.
Katten hade blivit sjuk och dött. En gammal moster i Gävle hade också plötsligt avlidit. Det hade
varit stambyte i huset. Och värst av allt, tre personer på jobbet hade blivit övertaliga och måste
sluta. Lena var en av dem.
Hon satt vid köksbordet och läste platsannonserna i morgontidningen. Hennes arbetsgivare skulle
hjälpa henne att hitta andra arbetsuppgifter inom företaget, men att arbeta med något som hon
själv inte hade valt kändes fel. Hon hade gjort ett bra jobb, det visste hon, men eftersom hon var
en av dem som anställdes sist, åkte hon ut först. Rättvist? Det hade Lena tyckt tidigare. Nu var hon
drabbad själv och det kändes inte rätt.
Annonsen var mycket liten. "Statistiker sökes till svenskspråkigt företag i Helsingfors." Hon läste
vidare. Bra, de ville ha en person med erfarenhet från ett svenskt företag och som också talade
engelska. Allt passade in på henne. Varför inte söka arbete i Helsingfors i stället för att få nya
arbetsuppgifter mot sin egen vilja?
... ... ...
* Uppgifter: Läs novellen och svara på frågorna:
- Nämn tre saker som vi får veta om novellens huvudperson.
- Vad betyder uttrycket "mot sin vilja"?
- Vad betyder uttrycket "det fick bära eller brista?
- Vilka ord och uttryck används för att beskriva att mötet är effektiv?
- Hur tolkar Du sista meningen i novellen?
Med åren började hon också tala finlandssvenska.
- Nämn tidsuttryck son används i texten.
- Vad är textspecifikt i novellen?
- Skriv en fortsättning på novellen. Läs novellen en gång till och tänk Dig att fem
år har gått. Hur tror du att det gick för lena i Helsingfors? Eller kanske flyttade
hon tillbaka till Sverige? Hur ser henne liv idag, tror Du?
* Skriva:
Beroende på vilken typ av text Du skall skriva, behöver Du göra olika typer av
förberedel ser. Kanske är det en novell Du skall skriva, eller en artikel, en argumenterande text
eller en insändare.
Du måste läsa många olika texter av samma text typ och på andra sätt ta reda
på vad som är typiskt för just den texten Du skall skriva.
Du måste också söka information om det Du skall skriva om, om innehållet i texten. Ibland
skall Du skriva helt efter Din egen fantasi, och då måste man hitta inspiration.
Skall Du skriva en sammanfattning behöver Du kontrollera att Du i texten har fått svar på
frågorna:
- Vem eller vilka det handlar om?
- Vad har hänt?
- Var och när hände det?
- Hur gick det till?
- Varför hände det?
Ett bra sätt att planera sin text, är att göra en tankekarta. Där kan Du lätt sortera Dina
idéer utan att Du till en början bestämmer i vilken ordning Du skall skriva saker. När Du
planerar texten bör Du också fundera över vem som skall läsa texten.
När Du sedan skall skriva din text kan det ibland vara svårt att komma igång.
Några tips på hur Du kan börja:
- presentera en person
- gör en miljöbeskrivning
- presentera det problem Du skall skriva om
- ställ en fråga
Det kan också vara svårt att avsluta den text Du skriver. Tips på hur Du avslutar texten:
- gör en sammanfattning
- hitta på något oväntat
- knyt an till början av texten, så att allt hänger ihop
När Du efterarbetar Din text skall Du först själv läsa igenom texten. Du skall bearbeta
innehållet och kontrollera att Du fått med allt Du tycker är viktigt. Finns det en röd tråd, ett
samband, i Din text och har Din text balans? Med balans menas att Du har fördelat innehållet
väl i texten och att den är lika fyllig rätt igenom. Ett vanligt fel är att ha en fyllig och
innehållsrik text i första hälften och att den sen blir tunnare mot slutet. Det kan bero på att
man tappat inspirationen i slutet av texten och vill bli klar med den.
Om texten är en påhittad berättelse skall Du fundera över om Din text är tillräckligt
beskrivande och fantasifull. Kontrollera också att Du har skrivit på ett begripligt sätt och att
språket är anpassat efter den texttyp Du skriver. Skall Du t. ex. skriva en krönika kan Du
använda ett personligt språk men skriver Du en jobbansökan skall det vara ett formellt språk.
Kontrollera hur Du delat in stycken, arbetat med interpunktion och hur har Du stavat.
* Uttal: Vokaler och vokalljud. A, E, I, O, U, Y, Å, Ä, Ö
* Man brukar dela vokalerna i två grupper, främre och bakre.
Främre vokaler: I, Y, U, E, Ö, Ä
Bakre vokaler: O, Å, A
Några vokaler uttalas med runda läppar: De kan vi dela i två grupper.
Rundade vokaler: Y, Ö, U, O, Å, A
Orundade vokaler: I, E, Ä
A glass - glas; back - bak; dagg - dag; damm - dam; tack - tak ...
Å borr - bår; grått - gråt; kock - kåk; logg - låg; rock - råk ...
O bott - bot; rott - rot; skott - skot; kossa - kosa ...
U buss - bus; brunn - brun; strutt - strut; full - ful; kulla - kula ...
E sedd - sed; ledd - led; fett - fet; vett - vet; hett - het ...
Ä vägg - väg; mätt - mät; ledd - led; fett - fet; vett - vet; hett - het ...
I Bill - bil; fick - fik; sill - sil; spritt - sprit; lilla - lila; slippa - slipa ...
Y nyss - nys; tydd - tyd; syll - syl, rycker - ryker; bytta - byta; flytta - flyta ...
... på återseende
Med aldrig sinande vänlighet
Ðeno
vad är böknnamn?* När man minst anar: Kan ni skriva boknamn?
SvaraRaderatack på förhand!
---------------------
Det hade varit ett hemskt år. Inget hade fungerat och det hade varit jobbigt på alla sätt.
Katten hade blivit sjuk och dött. En gammal moster i Gävle hade också plötsligt avlidit. Det hade
varit stambyte i huset. Och värst av allt, tre personer på jobbet hade blivit övertaliga och måste
sluta. Lena var en av dem.