måndag 11 december 2017

El Amante


... Tal Vez Suene
                                   Un Poco Mal Lo Sé 
                                                                           Y No Me Luce



https://www.youtube.com/watch?v=9IlmleEiE1M     Nicky Jam   El Amante



Hey vänner

En till jobbakväll är bakom oss. En lyckad sådan. Glädjande nog är att alla C elever som skrev prov klarade provet.

Så Anette, Jingrong, Nicole, Milica, Ehsan, Svitlana, Vicente och Mohammad - lycka till. Från
och med ikväll är Ni D elever. Väl förtjänt ...

Kvällsundervisning i Solna stänger den 21 december, alltså vår sista jobbakväll för 2017. Vi öppnar igen måndagen den 8 januari 2018. Även om 2018 känns som något overkligt.

NP D - muntliga delen tar vi på torsdag.


                                                                      Må väl. Må glädjen lysa Er.



I Solna                      11/12                      3C & 3D tillsammans                 Innehåll:



* Be andra göra saker, tala om att man INTE kan eller vill göra något!   
   T. ex. (a) Du står med en skrikande unge och Din plastkasse har precis gått sönder. Det
                    ligger matvaror överallt. Be om hjälp.
              (b)  Du är ute och handlar. Du måste hinna med bussen. En främmande person ber
                     om hjälp.
              (a)  Klockan är fem på morgonen. Du har lyckats vricka foten och vill komma till
                     sjukhus, men det bara tuttar upptaget till taxi. Du ringer en god vän.
              (b)  Du ligger och sover, klockan är fem på morgonen. En god vän ringer ...

* På tu man hand   ... av Camilla Gripe ...  vi fortsätter vårt arbete med texten.
                                                                       - genomgång
                                                                       - diskussion
                                                                       - frågor och funderingar
                                                                          
* Vokaler i svenskan ... uttala som ett ljud    A, Å, O, U, Y,Ö, Ä, I, E,
    sj, sk, skj, stj, sch, ch ... sju, skjuta, skön, stjärna, schack, choklad, station

    tj, k, kj, ch ... tjugo, tjock, kjol

    rs    rt    rd    rn    rl ... först, sport, bord, barn pärla

   dj, gj, hj, lj, g, hj ... djur, gjorde, hjälp, ljud

* Of Mice And Men   (Möss och Människor)
 * Stavelsen och betoning
          SKRIV:                                                SÄG:
          -glas:                                                   -glaaaaas
          -glaset:                                                -glaaaaaset
          -glass:                                                 -glasssssss
          -glassen:                                             -glasssssssen
          -vägen:                                               -vääääägen
          -heter:                                                -heeeeter
          -dörren:                                             -dörrrrreen
          -tjugo:                                                -tjuuuuuuuugo

 * Uttal och stavning:

    G: gift, gymnastik, ger, gäst, gör
    G: guld, god, går, gata

    K: kind, kyss, kemi, kär, kök
    K: kurs, kostar, kål, kaffe

    Sk: skidor, skynda, sked, skägg, sköterska
    Sk: skulle, sko, skål, ska

 * Nationella prov

* Sammansättning    Du har skrivit två ord som hör ihop. Skall orden skrivas ihop?
    Till ex. substantiv + substantiv  = kaffe + kopp = kaffekopp
                 substantiv + adjektiv      = sten + hård   = stenhård
                 substantiv + verb            = damm + suga= dammsuga
                 adjektiv + substantiv       = små + sak     = småsak
                 adjektiv + adjektiv           = ljus + blå      = ljusblå
                 adjektiv + verb                 = stor + städa   = storstäda
                 verb + substantiv             = skriva + bok  = skrivbok
                 verb + adjektiv                 = prata + glad  = pratglad
                 verb + verb                       = köpa + slå     = köpslå

    En sammansättning kan bestå av flera ord:
    T. ex. en bilbarnstol (bil + barn + stol)
              en fotbollssemesterresa (fot + boll + s + semester + resa)

* Skrivandet och viktiga detaljer: - Använd en som - bisats.                                                          Det står ett träd, som har gröna löv.

                                                        - Använd en orsaks - bisats.
                                                          Jag är glad, därför att jag klarade provet.

                                                         - Skriv en orsak-bisats till Din huvudsats. Börja med
                                                            därför att, för att eller eftersom.
                                                            Vi måste gå för att det är sent.
                                                            Jag äter en stor pizza, därför att jag var hungrig.
                                                            Jag vill börja träna, eftersom det är bra för kroppen.

                                                          - Använd gradadverb.
                                                             Jag är glad.    Jag är väldigt glad.
                                                             Jag blev ledsen. Jag blev ganska ledsen.
 * Exempel på gradadverb:
    Förstärka positivt: mycket, väldigt, alldeles, oerhört, fantastiskt, utmärkt

    Förstärka negativt: föga, ganska, rätt så, tämligen, ganska

    Mängd: lite, lagom, helt, totalt, allt, allra, för

    Tid: knappt, drygt, omkring, cirka, ungefär, nästan, exakt.

                                                          - Använd konjunktionellt adverb.
                                                            Jag vill också ha dagens maträtt.
                                                            I dag är det första april, så det var alltså ett skämt.
                                                            Semestern har varit hemsk men vi hade i alla fall tur
                                                            med vädret.

                                                           - Modalitet med verb. Du har skrivit en mening. Kan Du
                                                              visa tydligare vad Du menar genom att ändra verbet eller
                                                              lägga till fler verb.
                                                             
                                                              Det måste gå.             Det bör gå.
                                                              Jag skall börja här.   Jag vill börja här.
                                                              Jag skall ha mer.       Jag skulle gärna vilja ha mer.
   
* Muntliga redovisningar. Vi fortsätter.      
      Hitta en låt, lär dig att prata om den. Varför just den? Har låten ett
      eller flera budskap? Gammalt eller nytt? Vad är skillnad ? Det går bra med en folklig låt eller
      varför inte en dans från Ditt hemland.

      Presenteras sedan för klassen på ....


  Uttal. Mjuka och hårda vokaler. Titta på filmen och repetera. PLEASE.   https://www.youtube.com/watch?v=KHGNXFZjL_w

* Uttal. Vad händer med vokaler när vi har två konsonanter i ett ord?

 * Långa och korta vokaler: Tack - Tak, Grattis - Gratis, Glas - Glass

   Öppna länken och repetera. PLEASE.
   http://pratar.weebly.com/a-traumlna-mer.html




       
 .. ... just because i'm the soul  whos intentions are good
                                                                                                   ...på återseende




Med aldrig sinande vänlighet




Ðeno                                                       







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar