... Tal Vez Suene
Un Poco Mal Lo Sé
Y No Me Luce
https://www.youtube.com/watch?v=9IlmleEiE1M Nicky Jam El Amante
Hey vänner
En till jobbakväll är bakom oss. En lyckad sådan. Glädjande nog är att alla C elever som skrev prov klarade provet.
Så Anette, Jingrong, Nicole, Milica, Ehsan, Svitlana, Vicente och Mohammad - lycka till. Från
och med ikväll är Ni D elever. Väl förtjänt ...
Kvällsundervisning i Solna stänger den 21 december, alltså vår sista jobbakväll för 2017. Vi öppnar igen måndagen den 8 januari 2018. Även om 2018 känns som något overkligt.
NP D - muntliga delen tar vi på torsdag.
Må väl. Må glädjen lysa Er.
I Solna 11/12 3C & 3D tillsammans Innehåll:
* Be andra göra saker, tala om att man INTE kan eller vill göra något!
T. ex. (a) Du står med en skrikande unge och Din plastkasse har precis gått sönder. Det
ligger matvaror överallt. Be om hjälp.
(b) Du är ute och handlar. Du måste hinna med bussen. En främmande person ber
om hjälp.
(a) Klockan är fem på morgonen. Du har lyckats vricka foten och vill komma till
sjukhus, men det bara tuttar upptaget till taxi. Du ringer en god vän.
(b) Du ligger och sover, klockan är fem på morgonen. En god vän ringer ...
* På tu man hand ... av Camilla Gripe ... vi fortsätter vårt arbete med texten.
- genomgång
- diskussion
- frågor och funderingar
* Vokaler i svenskan ... uttala som ett ljud A, Å, O, U, Y,Ö, Ä, I, E,
sj, sk, skj, stj, sch, ch ... sju, skjuta, skön, stjärna, schack, choklad, station
tj, k, kj, ch ... tjugo, tjock, kjol
rs rt rd rn rl ... först, sport, bord, barn pärla
dj, gj, hj, lj, g, hj ... djur, gjorde, hjälp, ljud
* Of Mice And Men (Möss och Människor)
* Stavelsen och betoning
SKRIV: SÄG:
-glas: -glaaaaas
-glaset: -glaaaaaset
-glass: -glasssssss
-glassen: -glasssssssen
-vägen: -vääääägen
-heter: -heeeeter
-dörren: -dörrrrreen
-tjugo: -tjuuuuuuuugo
* Uttal och stavning:
G: gift, gymnastik, ger, gäst, gör
G: guld, god, går, gata
K: kind, kyss, kemi, kär, kök
K: kurs, kostar, kål, kaffe
Sk: skidor, skynda, sked, skägg, sköterska
Sk: skulle, sko, skål, ska
* Nationella prov
* Sammansättning Du har skrivit två ord som hör ihop. Skall orden skrivas ihop?
Till ex. substantiv + substantiv = kaffe + kopp = kaffekopp
substantiv + adjektiv = sten + hård = stenhård
substantiv + verb = damm + suga= dammsuga
adjektiv + substantiv = små + sak = småsak
adjektiv + adjektiv = ljus + blå = ljusblå
adjektiv + verb = stor + städa = storstäda
verb + substantiv = skriva + bok = skrivbok
verb + adjektiv = prata + glad = pratglad
verb + verb = köpa + slå = köpslå
En sammansättning kan bestå av flera ord:
T. ex. en bilbarnstol (bil + barn + stol)
en fotbollssemesterresa (fot + boll + s + semester + resa)
* Skrivandet och viktiga detaljer: - Använd en som - bisats.
Hitta en låt, lär dig att prata om den. Varför just den? Har låten ett
eller flera budskap? Gammalt eller nytt? Vad är skillnad ? Det går bra med en folklig låt eller
varför inte en dans från Ditt hemland.
Presenteras sedan för klassen på ....
* Uttal. Vad händer med vokaler när vi har två konsonanter i ett ord?
* Långa och korta vokaler: Tack - Tak, Grattis - Gratis, Glas - Glass
Öppna länken och repetera. PLEASE.
http://pratar.weebly.com/a-traumlna-mer.html
.. ... just because i'm the soul whos intentions are good
...på återseende
Med aldrig sinande vänlighet
Ðeno
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar