... Hey Baby
... It´s
Your
Time
Now
https://www.youtube.com/watch?v=FSeSqCuo4RQ&app=desktop JJ Cale Hey Baby
Hey vänner
Hoppas att ni tål kylan bättre än jag, hoppas att Ni mår bra. På den här sidan av livet är allt okej,
dock lite för kallt, för kallt.
Påminner om NP C nästa prov kl. 12.00 på måndag, samt om deltagarenkät. Den är superviktig
för Dig, mig och Hermods. Låt oss bli bättre.
I Solna 3C & 3D tillsammans 19/3 Innehåll:
Deltagarenkät ...Det är dags för Dig att sätta betyg. Så PLEASE .... just DO IT.
Dags för Hermods deltagarenkät, så jag ber Er alla att Ni besvarar enkätfrågorna.
Enkäten kan göras via länken.
https://response.easyresearch.se/s.aspx?WID=1129724&Pwd=58599146&key=81902,8941446
* Nyhets - sidan. Vecka 11. Vi läser den tillsammans och på egen hand.
* Tempus - systemet; repetition
* En ny text: "Pappaskap - en ny fantastisk dag"
I augusti förra året förändrades mitt liv ...
Om Du vill lyssna en gång till kan Du öppna filen nedan. PLEASE.
https://www.sanomautbildning.se/Laromedel/Gymnasie--vuxenutbildning/SfiSvenska-som-andrasprak/Baslaromedel/Sprakvagen/Lyssna-mp3-filer---elevbok-och-lararhandledning-D/
* Om Du vill läsa utvalda delar ur boken öppna filen nedan. PLEASE.
Språkvägen - för SFI kurs D
https://www.smakprov.se/smakprov/visa/9789152328200/partner/sanoma
* Vad är typiskt för en krönika? Vad är typiskt för krönikör?
Krönikor hittar man ofta i tidningar och handlar om något som skribenten varit med om och
reflekterar över. Skribenten utgår från något personligt och kopplar det sedan till något som
många kan känna igen sig.
Typiskt för krönikör är följande:
- en rubrik som skapar intresse
- personligt språk med skribentens egna åsikter
- en text som väcker känslor
* Grammatik ...
- Partikel verb: dricka upp, fylla i, klä om, knäppa upp, stiga upp ...
- Passiv konstruktion med -S
För ytterkläder ansvaras ej.
Reavaror bytes ej.
Gamla möbler kläs om.
Barnvagnar får ej ställas i trappan.
Lägenhet uthyres i andra hand.
Här säljs bingolotter.
* Från passiv till aktiv form:
Cyklar får ej ställas vid väggen.
Man får ej ställa cyklar vid väggen.
* Kommer:
(a) Kommer: (anlända, nå fram, infinna sig, kommer att)
(b) Kommer bort: (försvinna)
(c) Kommer på: (träffa på/ertappa, plötsligt komma ihåg)
(d) Kommer upp: (bli behandlad: t.ex. frågan kom upp i riksdagen)
(e) Kommer ut: (bli publicerad)
(f) Kommer åt: (t.ex. jag kan inte komma åt pengarna)
(g) Kommer över: (få tag i en vara/produkt)
* Sedan [ se:dan] Sedan eller sen - adverbial: Används för att beteckna att något inträffat
efter en angiven tidpunkt.
därefter, därpå
- Först åt vi och sedan gick vi ut.
- Först gick vi på bio, och sedan gick vi hem.
Sedan eller sen - konjunktion: Ett ord som inleder bisatser och som bestämmer hur mycket
tid som förflutit efter händelse i huvudsats.
efter det att ...
- Vi har inte träffats sedan vi gick i skolan.
- Det har inte varit en lugn stund, sedan jag började arbeta här.
Sedan eller sen - preposition: Med start vid någon tidpunkt.
från, efter
- Kriget i Syrien har pågått sedan länge.
- Det har hänt mycket sedan 1968.
- ... för många år sedan
- Ända sedan medeltiden ...
* NP C - Telefonsvarare på ett vandrarhem Öppna länken nedan och öva. PLEASE
https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.203256!/Uppgift%202%20delprov%20H%C3%96RA.pdf
* Öppnar Du länken nedan kommer du åt ljudfilen. Så please ...
https://www.skolverket.se/bedomning/nationella-prov/alla-nationella-prov-i-skolan/utbildning-i-svenska-for-invandrare/exempeluppgifter/exempel-pa-uppgifter-fran-delprovet-hora-1.203270
* NP D - Boka en resa
Öppna länken nedan och öva. PLEASE
https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.203258!/Uppgift%203%20delprov%20H%C3%96RA.pdf
* NP D Hur ofta går de på bio
https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.203260!/Uppgift%204%20delprov%20H%C3%96RA.pdf
Ljudinspelningen hittar du på samma sida
https://www.skolverket.se/bedomning/nationella-prov/alla-nationella-prov-i-skolan/utbildning-i-svenska-for-invandrare/exempeluppgifter/exempel-pa-uppgifter-fran-delprovet-hora-1.203270
* Exempel på deluppgifter LÄSA:
NP C
https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.203264!/Exempel%20p%C3%A5%20hur%20uppgifter%20kan%20se%20ut%20i%20delprov%20L%C3%84SA.pdf
* Exempel på deluppgifter SKRIVA:
https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.203266!/Exempel%20p%C3%A5%20hur%20uppgifter%20kan%20se%20ut%20i%20delprov%20SKRIVA.pdf
* Om NP - allmänt
Provens uppbyggnad - De nationella slutproven
De nationella slutproven i sfi genomförs efter kurs B, C och D. Proven består av delprov med
olika fokus: läsa, lyssna, tala/samtala och skriva.
Delprov Läsa
Denna del prövar läsförståelse och är uppdelad i två häften. Delprovet består av längre och kortare texter med flervalsfrågor eller öppna frågor, på vilka eleverna svarar genom att skriva ett eller flera ord. Det förekommer även texter eller dialoger med så kallade matchningsuppgifter. Läraren bedömer elevens svar med hjälp av bedömningsanvisningar.
Delprov Höra
Denna del prövar hörförståelse och består av ett häfte för kurs C och D, och två häften för kurs B. Delprovet innehåller till exempel monologer, dialoger, högtalarutrop och nyhetsinslag följda av öppna frågor och frågor med flervalsalternativ. Det förekommer också korta samtal eller monologer med uppgifter av matchningskaraktär. Läraren bedömer elevens svar med hjälp av bedömningsanvisningar.
Delprov Skriva
I det här delprovet prövas elevens förmåga att uttrycka sig i skrift. Provet i kurs B består av en skrivuppgift av berättande karaktär. Proven i kurs C och D består av två skrivuppgifter där den ena är av mer formell karaktär. Läraren bedömer elevens prestation med stöd av en bedömningsmatris samt bedömda och kommenterade autentiska elevtexter.
Delprov Tala
I det här delprovet prövas elevens förmåga att uttrycka sig muntligt. I kurs B består delprovet av en uppgift av berättande karaktär. I kurs C och D består delprovet dels av ett samtal mellan testledaren och en elev, dels mellan eleverna själva. Läraren bedömer elevens prestation med stöd av en bedömningsmatris. Som stöd för bedömningen finns även materialet Samtal på gång som består av bedömda och kommenterade inspelningar av autentiska elevsamtal. För att få tillgång till bedömningsstödet krävs inloggning i bedömningsportalen.
https://www.youtube.com/watch?v=xQVsBZY8G_I&app=desktop JJ Cale Carry On
... Because i'm just a soul whose intentions are good.
Med aldrig sinande vänlighet
Đeno
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar