måndag 11 september 2017

I Got Ants In My Pants


                                                                                 
... 
                 I
                            Want
                                               To
                                                             Dance ...



https://www.youtube.com/watch?v=PBSmVucNL4I   James Brown  I Got Ants In My Pants
                                                                                                               & I Want To Dance



HEY
             funky ... vänner

  En kort hälsning från en trött, dock ändå nöjd och glad lärare. Det är mycket vi uträttat i kväll.
  Undervisning, NP, nya elever och en del frågor. Tack för den här gången.

                                                            Må väl. Må glädjen lysa Er


I Solna                        11/9                       C3 & D3 tillsammans                     Innehåll:



 * Nyhets - sidan. Vecka 36
    Vi läser den på egen hand och tillsammans.

 * Prepositioner. Genomgång och frågor

 * Prepositioner - övningar


 * Låtredovisningar. Jorden runt på  15 minuter

 * Träna uttal GN (G+N): Ugn, Lugna, Vagn, Regn ...

 * Öppna länken nedan och repetera: Please.
    http://pratar.weebly.com/gn.html

 * Exempel på deluppgifter HÖRA:

 
 * NP C - Telefonsvarare på ett vandrarhem
    Öppna länken nedan och öva. PLEASE
    https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.203256!/Uppgift%202%20delprov%20H%C3%96RA.pdf


 * Öppnar Du länken nedan kommer du åt ljudfilen. Så please ...
    https://www.skolverket.se/bedomning/nationella-prov/alla-nationella-prov-i-skolan/utbildning-i-svenska-for-invandrare/exempeluppgifter/exempel-pa-uppgifter-fran-delprovet-hora-1.203270


 * NP D - Boka en resa
    Öppna länken nedan och öva. PLEASE
  https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.203258!/Uppgift%203%20delprov%20H%C3%96RA.pdf


 * NP D Hur ofta går de på bio
    https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.203260!/Uppgift%204%20delprov%20H%C3%96RA.pdf


    Ljudinspelningen hittar du på samma sida
    https://www.skolverket.se/bedomning/nationella-prov/alla-nationella-prov-i-skolan/utbildning-i-svenska-for-invandrare/exempeluppgifter/exempel-pa-uppgifter-fran-delprovet-hora-1.203270


 * Exempel på deluppgifter LÄSA:
    NP C
    https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.203264!/Exempel%20p%C3%A5%20hur%20uppgifter%20kan%20se%20ut%20i%20delprov%20L%C3%84SA.pdf


 * Exempel på deluppgifter SKRIVA:
    https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.203266!/Exempel%20p%C3%A5%20hur%20uppgifter%20kan%20se%20ut%20i%20delprov%20SKRIVA.pdf


 * Om NP - allmänt


Provens uppbyggnad  - De nationella slutproven


De nationella slutproven i sfi genomförs efter kurs B, C och D. Proven består av delprov med olika fokus: läsa, lyssna, tala/samtala och skriva.



Delprov Läsa


Denna del prövar läsförståelse och är uppdelad i två häften. Delprovet består av längre och kortare texter med flervalsfrågor eller öppna frågor, på vilka eleverna svarar genom att skriva ett eller flera ord. Det förekommer även texter eller dialoger med så kallade matchningsuppgifter. Läraren bedömer elevens svar med hjälp av bedömningsanvisningar.


Delprov Höra


Denna del prövar hörförståelse och består av ett häfte för kurs C och D, och två häften för kurs B. Delprovet innehåller till exempel monologer, dialoger, högtalarutrop och nyhetsinslag följda av öppna frågor och frågor med flervalsalternativ. Det förekommer också korta samtal eller monologer med uppgifter av matchningskaraktär. Läraren bedömer elevens svar med hjälp av bedömningsanvisningar.


Delprov Skriva


I det här delprovet prövas elevens förmåga att uttrycka sig i skrift. Provet i kurs B består av en skrivuppgift av berättande karaktär. Proven i kurs C och D består av två skrivuppgifter där den ena är av mer formell karaktär. Läraren bedömer elevens prestation med stöd av en bedömningsmatris samt bedömda och kommenterade autentiska elevtexter.


Delprov Tala


I det här delprovet prövas elevens förmåga att uttrycka sig muntligt. I kurs B består delprovet av en uppgift av berättande karaktär. I kurs C och D består delprovet dels av ett samtal mellan testledaren och en elev, dels mellan eleverna själva. Läraren bedömer elevens prestation med stöd av en bedömningsmatris. Som stöd för bedömningen finns även materialet Samtal på gång som består av bedömda och kommenterade inspelningar av autentiska elevsamtal. För att få tillgång till bedömningsstödet krävs inloggning i bedömningsportalen. 




 ... på återseende 

                                                            
                                   ... Because i'm just a soul whose intentions are good.


 
Med aldrig sinande vänlighet



Đeno

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar